Een lead genereren in de B2B markt

Jij zou een onderneming kunnen vergelijken met een motor. Een motor draait niet zonder brandstof. Jouw onderneming draait niet zonder leads. Jij kunt dus wel stellen dat jij jouw leads kunt vergelijken met benzine of diesel. (of elektriciteit mocht jij een op stroom gedreven motor hebben?) maar wat betekent het genereren van een lead nou? Wat is een lead in het Nederlands? En hoe kan jij het beste leads generen in de b2b markt? Dat gaan wij jou allemaal in deze blog uitleggen.

Verschillende definities van een lead

We beginnen de blog met de term “lead” in wat meer toegankelijk Nederlands te omschrijven. Een lead zou jij op 3 verschillende manieren kunnen definiëren, namelijk:

  • Een lead kan een aanvraag zijn voor meer informatie over een product of dienst van jouw onderneming. Jij zou hem of haar dus kunnen zien als een potentiële klant.
  • Een lead kan een spoor zijn naar een potentiële klant. Dit kan een aanmelding voor de nieuwsbrief zijn op jouw website of een ingevuld contactformulier op jouw website. Dit zou een spoor kunnen zijn naar een potentiële klant, maar jij weet verder niets over de mogelijke interesse die hij of zij heeft heeft in jouw product of dienst. Dit zou net zo goed een dood spoor kunnen zijn.
  • Een lead is dus eigenlijk een kans. Linksom of rechtsom heeft deze kans ervoor gezorgd dat zijn contactgegevens in jouw handen zijn belandt. Dit heeft hij of zij echt niet helemaal zonder reden gedaan. Zie dit dus als een kans om aan een nieuwe (potentiële) klant te komen.

3 voorbeelden van een lead

Nu zie jij hierboven 3 definities van een lead. Dit zou wellicht nog voor verwarring kunnen zorgen, daarom ga ik jou hieronder 3 mogelijke voorbeelden geven om het nog duidelijker te maken.

  • Iedereen die de sales training pagina op Salespotential bezoekt krijgt de mogelijkheid om te kijken of er direct een plek beschikbaar is voor een training. Diegene die zich hiervoor aanmeld is WEL een lead.
  • Op Salespotential kun jij je aanmelden voor een nieuwsbrief. Dit wordt gedaan door een ander bedrijf die ook sales trainingen aanbiedt. Hieruit kun jij leiden dat dit een concurrent is op zoek naar informatie. Dit is dus duidelijk GEEN lead.
  • Iemand heeft via LinkedIn de blog “Een Lead genereren in de b2b markt gelezen” en leest onderaan dat hij of zij zijn contact gegevens kan achterlaten om een vrijblijvend gesprek te krijgen over een mogelijke uitbesteding van sales activiteiten en zo tot meer leads te komen mogelijk is. Dit is dus WEL een lead.
Het krijgen van nieuwe klanten lijkt soms een lastige tak van sport… Waar begin ik precies? Hoe kom ik doorlopend in contact met potentiële klanten? Hoe behoud ik overzicht? Hoe voer ik een goed salesgesprek? Kortom, een goede salestraining gaat je helpen om deze doelen te bereiken.
David Hooman

Mede eigenaar, SalesPotential

Verschillende vormen van een lead

Er zijn 4 verschillende vormen van een lead. Dit zijn namelijk:

  • Een koude lead

Deze lead heb jij nog nooit eerder gezien of gesproken. Jij bent een wild vreemde voor diegene die op jouw pad is gekomen. Hier kun jij beter geen directe aanpak hanteren, maar eerst wat onderzoek doen of hij of zij daadwerkelijk een probleem heeft of jij hem of haar kunt helpen. Wil jij weten hoe jij zo’n onderzoek moet doen? neem dan een kijkje in blog (link naar blog waarom koude acquisitie niet meer zo koud is).

  • Een warme lead

Een warme lead heeft op een of andere manier al eens kennis met jou of met jouw product of dienst gemaakt. Het is een (verre) bekende van je. Hierbij zou jij een iets directere aanpak kunnen hanteren, omdat jij vaak al van de wensen van deze lead af weet.

  • Een marketing qualified lead (MQL)

Dit is een potentiële nieuwe klant die verregaande interesse heeft getoond in jouw onderneming. Deze is via een marketing activiteit bij jouw onderneming terecht gekomen. Dit kan een aanmelding zijn voor een E-book of een whitepaper. Ga jij deze MQL meer informatie toezenden wordt hij of zij een sales qualified lead (SQL).

  • Een sales qualified lead (SQL)

Een SQL heeft de overtuiging dat jouw onderneming de oplossing heeft voor een probleem dat die persoon of onderneming ervaart. Deze lead staat op een tweesplitsing. Hij moet nu de beslissing gaan nemen om in zee te gaan met jou of een andere weg in te slaan. Nu moe jij gaan toeslaan tot verkoop en ervoor zorgen dat jouw SQL niet naar een concurrent van jou gaat.

Hoe kan jij leads genereren?

Nu jij de betekenis van een lead (hopelijk?) duidelijk hebt ga ik jou uitleggen wat het genereren van een lead nu daadwerkelijk is. Stiekem is dit net al tussen neus en lippen door verteld en diegene die goed hebben opgelet hebben het al opgemerkt. Een lead genereren is:

  • Leads generen is het proces om een potentiële klant te identificeren en hun belangstelling te wekken voor producten en diensten van jouw organisatie. Dit is dus mogelijk door het schrijven van blogs of interesse te wekken en iemand een contact formulier te laten invullen. Let hierbij goed op of het wel daadwerkelijk een lead is en niet stiekem een concurrent.

Maar hoe ga jij meer leads genereren? Dat kan op verschillende manieren. Hieronder ga ik jou 3 manieren uitleggen hoe jij meer leads kan genereren. Of ja, eigenlijk 5, maar de eerste 3 manieren zou jij zelf kunnen doen. De 2 manieren erna laten zien hoe Salespotential jou zou kunnen helpen.

Een leadprofiel opstellen. Oftewel een buyer persona

Jij wilt natuurlijk wel dat jouw leads ook daadwerkelijk leads voor jouw bedrijf zijn. De lead zou dus moeten passen bij jouw onderneming. Een lead moet natuurlijk wel een potentiële klant zijn. Om dit duidelijk te krijgen voor jouw onderneming zou jij een buyer persona kunnen opstellen. Een buyer persona is ook wel een voorbeeldprofiel van jouw ideale klant.

Zorg ervoor dat er nieuwe bezoekers naar jouw website komen

Dit kan jij op verschillende manieren doen. Jij kunt nieuwe bezoekers trekken door actief te zijn op social media. Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn zijn drukbezochte social media platformen waarop jij je als onderneming goed kan onderscheiden. Daarnaast moet jij ervoor zorgen dat jouw SEO optimalisatie van jouw website goed in elkaar steekt. Wil je hier meer over weten? Dan kun jij hier meer informatie daarover vinden.

Zorg ervoor dat jouw website bezoekers ook daadwerkelijk leads worden

Allereerst is het belangrijk dat jouw website duidelijke informatie biedt waarmee jouw onderneming zich bezighoudt. Geef de website bezoeker de kans om te kijken of jullie misschien een match kunnen zijn. Heb jij moeite met het maken van content voor jouw website? Dan kun jij hier meer informatie daarover vinden. Als tweede is het belangrijk dat jouw website meerdere mogelijkheden biedt om contactinformatie achter te laten. Dit kan heel simpel door een contact formulier of een aanmeldfunctie voor een nieuwsbrief of E-book.

Hoe kan Salespotential jou helpen bij het genereren van leads?

Een andere manier is om een sales training te volgen bij Salespotential. Stel je eens voor dat jij:

  • Doorlopend leads weet te verzamelen om de continuïteit van je onderneming te borgen.
  • Erachter komt dat je helemaal geen commercieel persoon hoeft te zijn om goede sales te doen.
  • Zonder over veel geld te beschikken makkelijk nieuwe klanten leert werven.
  • Zonder zorgen een goed sales gesprek kunt voeren.
  • Jouw agenda makkelijk weet te vullen met nieuwe afspraken.
  • Omzet door het dak heen gaat.
  • Salesprocessen en skills goed zijn, waardoor je (sales) zelfvertrouwen mega wordt.
  • Sales vraagstukken aan een sales Professional kunt stellen (onderdeel van de training).
  • Elke week beter wordt in het voeren van gesprekken.
  • Super veel energie gaat halen uit het binnenhalen van nieuwe klanten door deze strategie toe te passen.

De training die Salespotential aanbiedt gaat jou dit leren:

  • Je leert je ideale klant omschrijven.
  • Je leert verschillende tools gebruiken voor jouw sales activiteiten.
  • Je leert waar je jouw ideale klant kunt vinden.
  • Je leert verschillende methoden om met je ideale klant in contact te komen.
  • Je leert hoe je een afspraak maakt met je ideale klant.
  • Je leert hoe je behoefte creëert voor jouw product of dienst.
  • Je leert hoe je kunt zorgen dat de ideale klant voor jou kiest.
  • Je leert hoe je het netwerk van je klant kunt gebruiken om zelf te kunnen groeien.
  • Je leert hoe je de relatie met je huidige ideale klant kunt uitbreiden en versterken om meer omzet te behalen.

Wil jij meer over deze training te weten komen? Dan kun jij hier meer informatie daarover vinden.

Hoe kan sales potential helpen bij het uitbesteden van jouw sales?

Een andere manier om nieuwe leads te genereren is door jouw sales uit te besteden aan Salespotential. Heb jij wel eens nagedacht over wat het jou zou opleveren als:

  • Er geen zorgen meer zijn over een lege agenda?
  • Je van reactieve sales naar proactieve sales zal gaan?
  • Er niet langer stil gezeten hoeft te worden en er alleen nog focus is op sales?
  • Alle afspraken, afspraken zijn met de ideale klant?
  • Het bedrijfsnetwerk wordt verbreed met uitsluitend de juiste doelgroep?
  • Jouw bedrijf of afdeling de stap kan maken om echt te groeien binnen sales?

Als jij jouw sales gaat uitbesteden aan Salespotential gaan wij te werk in 3 stappen:

  1. Pre start:
  • Doelgroep bepaling
  • Doel van de campagne
  • Wijze van benadering
  • Plan van aanpak
  1. Start:
  • Testen van varianten
  • Analyseren van de resultaten
  • Bijsturen voor de perfecte aanpak
  1. Executie:
  • Dagelijkse targets.
  • Wekelijkse meeting.
  • Maandelijkse rapportage met resultaten.
  • Bijsturen voor het perfecte gezamenlijke doel.

Wil jij meer te weten komen over het uitbesteden van jouw salesactiviteiten? Dan kun jij hier meer informatie daarover vinden.

Het krijgen van nieuwe klanten lijkt soms een lastige tak van sport… Waar begin ik precies? Hoe kom ik doorlopend in contact met potentiële klanten? Hoe behoud ik overzicht? Hoe voer ik een goed salesgesprek? Kortom, een goede salestraining gaat je helpen om deze doelen te bereiken.
David Hooman

Mede eigenaar, SalesPotential

Assessment

Vraag een assessment aan voor uw salesafdeling of voor uzelf en bespreek de resultaten daarna vrijblijvend met een expert.

Contactgegevens

Lochemseweg 33A, 7244
RR Barchem
(31) 06 27 20 54 37
support@salespotential.nl

Vrijblijvende assessment

Na het invullen van jouw gegevens sturen wij direct het assessment op. Zo krijg je inzichtelijk hoe jij jouw verkoopresultaat kan verbeteren.